Herb Człopy
Oficjalny Portal
Miasto i Gmina Człopa
Człopa miasto po drodze Baza aktów własnych transmisji sesji Rady Miejskiej BIP FB
tło
07 wrz 2022

Diia.pl

Diia.pl

  • Co to jest Diia.pl i do czego służy:

to elektroniczny dokument potwierdzający tożsamość uchodźcy, wydawany osobom, które przekroczyły granicę polsko-ukraińską po 24 lutego b.r. w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

  • Przepisy regulujące Diia.pl:
    1. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2022 r w sprawie określenia procedur oraz usług, w których dokument elektroniczny oraz certyfikat mogą być wykorzystywane do stwierdzania tożsamości obywatela Ukrainy.
    2. Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 583) o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, czy wstępu do siedziby podmiotu publicznego.
  • Co daje użytkownikom Diia.pl:
    1. jest dokumentem potwierdzającym tożsamość np. w urzędach, przed służbami, w celu korzystania z uprawnień lub uzyskiwaniu pomocy, o której mowa w/w ustawie, wstępu do siedzib podmiotów publicznych.
    2. spełnia rolę dokumentu pobytowego.
    3. wraz z ważnym dokumentem podróży pozwala na przekraczanie granicy zewnętrznej UE.
    4. pozwala na przemieszczanie się w ramach strefy Schengen przez 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu.

Jednorazowy wyjazd poza granice RP posiadacza Diia.pl na okres powyżej 1 miesiąca, powoduje utratę uprawnień wynikających z w/w ustawy, w tym również praw do posiadania Diia.pl.

  • Kto może korzystać z Diia.pl:
    1. Każda osoba, która:
      • przekroczyła granicę polsko-ukraińską po 24 lutego 2022 roku i legalnie przebywa na terenie RP na postawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 583) o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,ma nadany numer PESEL,
      • ma aktywny profil zaufany.
  • Gdzie można uzyskać profil zaufany:
    1. w dowolnym urzędzie gminy, przy okazji wnioskowania o nadanie polskiego numeru PESEL.
  • Jak aktywować aplikację Diia.pl?
    1. w urzędzie, w którym wydany jest numer PESEL, uchodźca powinien poprosić o aktywowanie profilu zaufanego,
    2. jeśli ma już nadany numer PESEL, ale nie wnioskował od razu o dostęp do profilu zaufanego, może zwróć się o jego założenie w dowolnym urzędzie (zaleca się ten sam, w którym otrzymał PESEL),
    3. powinien pobrać i uruchomić aplikację mObywatel,
    4. zapoznać się z regulaminem i polityką prywatności aplikacji,
    5. aktywować aplikację korzystając z loginu i hasła wydanego dla profilu zaufanego,
    6. jeśli zapomniał hasła do profilu zaufanego, zawsze może go odzyskać podając swoją nazwę użytkownika lub adres e-mail.

Zobacz ulotkę